30 en 31 mei - 1 juni 2019, etappe 19 St-Marie-de-la-Mer - Arles vertrekpunt vd bus. 59 km.

3 juni 2019 - Losser, Nederland

Zoals in het vorige verslag geschreven woensdag in de namiddag aangekomen in ons einddoel Saintes Maries de la Mer. We hebben deze donderdag morgen voor ons doen uitgeslapen en omstreeks 09:00 samen ontbeten. Het doel voor deze rustdag was om samen een deel van het prachtige grootse natuurpark de Camarque te bekijken. We fietsen houterig (zonder bepakking even wennen) via de grote weg het gebied in. Wat dagen onze vriend was is nu onze vijand. Onvoorstelbaar hoe hard de mistral ons wilde wegblazen. We moesten er volgens planning 15 km tegenin fietsen maar al na 7 km hebben we toch besloten om dit niet te doen. Langzaam laten terug waaien door de wind richting het dorp. Natuurlijk met regelmaat stoppend om de prachtige Flora en Fauna te bekijken. We werden verwend met het aantal soorten vogels die we nagenoeg bij ons nooit zien. Een Slangenarend begon te jagen waardoor er nog meer vogels uit de uitgestrekte rietvelden tevoorschijn kwamen. We hebben echt genoten van deze korte maar mooie rit. Na de middag nog een beetje het mooie dorp bekeken en rusten voor de laatste rit op vrijdag 31 mei naar Arles.

Vrijdagmorgen de tassen ingepakt, ontbeten en de fietsen gepakt om te vertrekken. Maar wat in al die weken niet was gebeurd nu wel. De voorband van mijn fiets stond geheel plat. We stonden ietwat beteuterd te kijken maar toch maar aan de reparatie beginnen. Immers we moesten naar Arles vertrekpunt van onze bus. Na een grondige inspectie v.d. buitenband was er totaal niets te vinden. De band eraf gehaald en ja hoor een scheurtje van wel een cm naast het ventiel. Waarschijnlijk heeft de fiets in de namiddag pal in de zon gestaan, ventiel onder en door de hitte van de velg is waarschijnlijk de binnenband gescheurd. Bij het ventiel bleek een gedeelte het velglint niet goed te zitten. Hierdoor kon de warmte van de velg direct op de binnenband komen. Een nieuwe band gemonteerd en na een half uurtje konden we alsnog aan onze laatste rit beginnen. We wilden via een andere weg naar Arles. Dit werd ook keurig aangegeven in het routeboekje. Maar helaas veel zijwind wat nog ging maar miljoenen insecten, vliegjes/mugjes etc. je kon niet stilstaan of je zat al helemaal onder het ongedierte. We moesten gezien dit een kiezel - duinpad was af en toe een stukje lopen wat helemaal zwaar werd door de bepakking. Stoppen kon niet vanwege de vele insecten, dus zijn we aan een stuk door gekacheld naar de eerste beste mogelijkheid om iets te drinken en eten in een schaduwrijk plekje. Onderweg kwamen we een jonge Nederlandse meid, die geheel alleen acht weken door Frankrijk fietste achterop. Een tijdje samen mee gefietst en wat verhalen uitgewisseld. Na ongeveer 40 km kwamen we in Villeneuve. Een kruispunt met jawel een restaurant. Hier hebben we ruim pauze gehouden en onze gezichten armen en benen schoongewassen v.d. vele insecten. Inmiddels waren we er ook al achter dat ze behoorlijke konden steken of bijten. Op dit terras hebben we met ons drieën iets gedronken een ijsje gegeten en hebben we haar succes gewenst met haar verdere tocht door Frankrijk. We konden onze rit naar Arles voortzetten. Hier hadden we onze laatste overnachting zodat we niet de laatste dag nog een rit moesten maken en vuil en bezweet in de bus naar Nederland moesten zitten.

Zaterdag 1 juni een beetje rond gehangen in een prachtig nagenoeg leeg vakantiepark. Hier mochten we onze fietsen en bagage stallen tot 18:00 uur. Daarna op de fiets 2,5 km naar het vertrekpunt voor de bus terug. Omstreeks half negen vertrokken we met de bus van Cycletours vanuit Arles. Onderweg nog een keer stoppen in Avignon om fietsers op te pikken. Daarna met twee wissel chauffeurs een slapen ander rijden terug. De rit verliep uitstekend alleen voor mij wel vermoeiend gezien ik nagenoeg niet heb geslapen. Bob sliep met regelmaat en ook voor hem ging de terugreis prima. Een prachtige mogelijkheid om op die manier naar je bestemming te worden gebracht of gehaald. https://www.cycletours.nl/fietsbussen/ Omstreeks 10:30 uur kwamen we aan op onze gekozen uitstap locatie Eindhoven waar Maartje en Christie klaar stonden om ons terug te brengen naar Losser.

Bob en ik kunnen terugkijken op een prachtige fietsvakantie van Losser naar Zuid Frankrijk. De totale tocht was voor ons 1605 km. Een schitterende route door een mooi afwisselend landschap maar die zwaarder was dan voorheen gedacht. Mede doordat we niet de rivieren volgen maar een vooraf bekende route “de Groene weg naar de Middellandse zee”, complimenten aan de makers. Alle personen die via Facebook, app of via ons reisblog reacties hebben gegeven bedankt. Het is voor ons vader en zoon een tocht die we niet zullen vergeten.

Voor de vogelaars de nieuwe soorten van de laatste dagen. Purperreiger, Slangenarend 2x. Kluut en Steltkluut, Kneu, Wielewaal, vale Gierzwaluw, IJsvogel. We zullen er ongetwijfeld wat vergeten zijn.

Groeten Bob en Henk

1. Felix:
    3 juni 2019
    Nou Henk en BOB, Bedankt voor jullie mooie en trouwe berichtgeving!!!!! We hebben ervan genoten.
    Groetjes Felix
  2. Lyda Konings:
    4 juni 2019
    Gefeliciteerd toppers! Geweldig en om nooit te vergeten. Dankjewel voor 't ons op de hoogte houden.
  3. Elise Droste:
    4 juni 2019
    Wat mooi Henk, geweldig dat je dit met je zoon hebt mogen beleven. Kost wat inspanning maar dit pakt niemand jullie meer af.