16 Mei 2019, etappe 6: Dudelange - Brulange 90 km

16 mei 2019 - Brulange, Frankrijk

Op tijd vertrokken na een ontbijtje in de stad Dudelange in Luxemburg. Na het ontbijt opnieuw omstreeks 08:30 uur vertrokken voor een prachtige middel zware rit. Omschrijving van vandaag: een extreme achtbaan waarin wij de bestuurders waren. Volgens ons is er in dit gedeelte van Frankrijk geen cm vlak. In het routeboekje staat ook netjes vermeld: “de route golft nu op en neer wat zeer vermoeiend is”. Steeds moeten korte hellingen genomen worden. Sterk wisselend in percentage en lengte. Van 12% over 200 meter tot 8% over 1500 meter enz. Dit mat je echt af. De eerste twee kilometer vanmorgen met stukken van 10% was aanzienlijk lichter voor het gevoel dan de laatste 4% van 2000 meter. Je benen lopen vol. Het leuke is dat Bob, die normalerwijs alleen woon-werk fietst, gemakkelijker tegen de hellingen opgaat dan ikzelf, terwijl ik al vele jaren fiets. Leeftijd doet erg veel dat merk je als je zo samen fietst in elke klim. Het ging hem zo goed af dat hij een groep senioren racefietsers in Frankrijk inhaalde met de gewone fiets en 25 kg bepakking. Dit was een hilarisch moment. Vanmorgen na ongeveer 8 kilometer passeerden we de Frans – Luxemburgse grens. Iets verder fiets je direct al langs een van Frankrijk grootste kerncentrales. Deze ligt bij het plaatsje Cattenom. De centrale is niet te missen in het landschap. Vier enorme koeltorens steken overal bovenuit. Kilometers later bij een klim zie je ze nog steeds. Op de borden stond aangegeven dat 8% van Frankrijk door deze centrale van stroom wordt voorzien. Ook erg opmerkelijk is dat wij in Nederland overal van het gas af moeten en in Luxemburg juist heel veel nieuwe gasleidingen door de woonwijk worden aangelegd. Zal wel aan ons liggen.
We fietsten vandaag in Lotharingen en morgen idem. Hier is weinig tot niets te beleven, alleen schitterende natuur afgewisseld door enorme graanvelden. Op een gegeven moment zijn we afgestapt om het nodige vechtwerk tussen Rode en Zwarte wouwen te zien boven een pas gemaaid grasveld. Opmerkelijk was dat de Zwarte Wouwen afvlogen. Halverwege de dag kwamen we nog door een plaatsje waar we ook een paar boodschappen konden doen (Courcelles-Chaussy). De dorpen worden extreem ontvolkt. Je ziet geen jeugd alleen ouderen. In ons routeboekje staat niet voor niets vermeld “alles wat in deze regio in de eerste Wereldoorlog boven de grond uit stak is vernietigd”. Toch mooi op tijd aangekomen in onze B&B in Brulange. Opnieuw een oud herenhuis/boerderij waarvan een gedeelte is omgebouwd tot B&B. Ziet er prachtig uit. Je denkt waar komen we nu, maar van binnen is het echt mooi en sfeervol. De naam van dit B&B http://www.chambresdhotes-57.fr . Vanavond op tijd slapen, gezien ons morgen opnieuw een pittige dag te wachten staat.
Voor de vogelaars.
Zwarte Wouw 5x, Rode Wouw 7x, Ooievaars 2x, Koekkoek 3x en zeer veel Nachtegalen in de streek bij de La Mossele ( Moezel) en als belangrijkste man Grauwe Kiekendief boven de graanvelden.
Tot een volgend verslag Bob en Henk.

1. Trudie:
    16 mei 2019
    Leuke verhalen Bob en Henk! Heel veel succes nog. Laat die beentjes maar werken :-)
  2. LW Hassing:
    Henk, Bob,
    Hier in de Schorfheide ook redelijk aantal Nachtegalen, lijkt wel minder dan in voorgaande jaren.
    Hier net als bij jullie veel wouwen, het meest de Rode.
    Wens jullie nog veel fietsplezier, kom gezond over.
  3. Truus Morshuis:
    16 mei 2019
    Bob petje af voor jou...... Henk ook voor jou hoor.
  4. Thea Elfrink:
    17 mei 2019
    Werkelijk een plezier om te lezen. Veel succes!
  5. Rene Kroeze:
    17 mei 2019
    Bob, doe je een beetje rustig aan met je vader?😜