29 mei 2019, etappe 18. Fontvieille - St- Marie-de-la-Mer 80 km Einddoel.

29 mei 2019 - Saintes-maries-de-la-mer, Frankrijk

Opgestaan en rustig aan beginnen. We hadden afgesproken om in het dorp bij de plaatselijke bakker te gaan ontbijten. Ons hotel was perfect en we hadden een kamer via BC voor een extreem lage prijs.maar om nu € 18,00 pp voor een ontbijtje te betalen is zonde. We hebben de grootste  kamer van de afgelopen weken gehad en heerlijk geslapen. Wel stond er een waterkoker en gezien we natuurlijk heerlijke oploskoffie bij ons hadden was dat probleem al opgelost. Omstreeks 09:00 uur hebben we de fietsen opgetoogd en zijn we vertrokken. Wat een harde wind, en dat al zo vroeg in de morgen. We moesten goed oppassen met stukken waar de wind van opzij kwam, steeds kreeg je een zwieper met die volle tassen.. In het dorp bij een minibakkerij wat eten gekocht en begonnen aan onze laatste etappen naar St. Marie- de-la-Mer. Ons einddoel, niet de laatste etappe van het fietsen. Na een rustdag morgen moeten we vrijdag terug fietsen naar Arles waar de bus van Cycle tours ons oppikt.
Vol goede moed vertrokken we na het eten bij het bakkertje, en of het zo zijn moest direct een klimmetje waar we absoluut niet op gerekend hadden. Dus een beetje mopperen mocht wel maar bij goed lezen van het routeboekje stond dit keurig vermeld. We fietsten via een kleine omweg naar Arles gezien we dan via een mooie route de stad binnen kwamen. Mooie route,maar Arles voor ons op dat moment niet. De ene weg opbreking na de ander maar we zijn er wel doorgekomen. Na dit heftige fietsen door Arles begon het fietsen over kleine wegen door de Camargue. Dit gedeelte van de Camargue wordt hoofdzakelijk gebruikt door boeren die rijst verbouwen. De rijstvelden staan allemaal vol met rijstplanten of water waarin schijnbaar net rijst is geplant. Juist op die laatste stukken zagen we de eerste Zwarte Ibissen. We stonden gelijk verankerd op het wegdek. Wat een mooie vogels en zo dichtbij. Naar gelang we verder fietsten kwamen er steeds meer. Ik denk dat we totaal wel ongeveer 150 a 200 Zwarte Ibissen hebben gezien. Maar hoe later het werd des te harder begon de mistral wint toe te nemen. De afgelopen dagen hadden we hier weinig last van gezien de wind vanuit het noorden komt en wij naar het zuiden fietsen. Maar de route van vandaag kronkelde door de Camargue dus met regelmaat volle wind opzij of tegen. Tegen ging wel maar opzij met de fietsen vol bepakking was gevaarlijk. Tegen was extra doortrappen. Dit ging allemaal prima maar op een gegeven moment tellen ook de kilometers en denk je was ik er maar. Je komt onderweg door een dorpje en verder niets. Alleen wegen met mooie natuur, rijstvelden en soms moet je over de Petit Rhône. Ze noemen hem Petit maar volgens breder dan de Rijn of IJssel. De laatste kilometers naar ons einddoel gingen voorspoedig. De wind vol achter met windkracht 6 tot 7. Prachtig fietsen. Zonder te trappen ging je al 35 km per uur. Maar gezien de extreem vele vogels op de laatste kilometers hebben we hier lang over gedaan. Prachtig zoveel mooie soorten die je bij ons niet of nagenoeg niet ziet. Onderweg lag er nog een slang op de weg welke gewond was geraakt door het verkeer. Deze was minimaal 125 cm, indrukwekkend. Vlak bij ons einddoel zag ik nog een bever, of Bizamrat in het water. Mooi om te zien. Experts van VWG Losser geven me zeker na het tonen van de foto’s wel de juiste benaming. En dan….. na 1546 kilometer fietsen met bepakking heuveltje op en af zie je ineens het bord “ Saintes Maries de la Mer” dan krijg je toch echt kippenvel en kijk je elkaar aan en begin je samen te lachen. We zijn er, we hebben het volbracht. Dan denk je heel snel in fracties van seconden. Bijna zestienhonderd km, geen pech, geen lekke banden, geen ongelukken, geen ziektes, alles goed gegaan, geen druppel regen, sneeuw, hagel of  onweer etc. Wat mooi we hebben het zonder problemen gehaald. We hebben hier een paar foto’s geschoten en zijn het dorp ingegaan. Ik had er geen grote verwachting van maar wat een leuk knus plaatsje is dit. Alles laagbouw en je waant je aan de Spaanse of Portugese costa’s. Na een lekker biertje op het terras hebben we ons hotel voor twee dagen opgezocht en vanavond lekker samen gegeten. J. Bedankt.
Ons volgende verslag is waarschijnlijk vanuit Nederland wanneer we onze laatste fietstocht en busreis hebben gehad .
Voor de vogelaars, maak je borst maar nat.
Griel, Bijeneters, Scharrelaars, Grote en kleine  Zilverreigers, Blauwe reigers, Ooievaars, Zwarte Ibissen, Lepelaars, Flamingo’s, Kleine Mantelmeeuwen, Ooievaars, Geelpootmeeuw, Dwergsterns, Dunbekmeeuw, Waterhoen, Meerkoet, Cetti’s zanger, Kleine Zwartkop, Kuifleeuwerik, Orpheusgrasmus, Zomertortel, Orpheusspotvogel, Koereigers en Bergeend. De normale soorten zijn niet door ons gemeld.

1. Jan:
    30 mei 2019
    Top, gefeliciteerd met de mooie prestatie. Heel apart die harde mistral daar. Moet je echt zelf ervaren denk ik. Wat een geweldig aantal soorten vogels daar. Je zult maar een Orpheusgrasmus zien, je weet niet wat je overkomt! Ik wens jullie goede rustdagen toe en geniet van de bijzondere vogels in jullie omgeving. Alvast een goede terugreis gewenst!
  2. Angelique Lamme:
    30 mei 2019
    Gefeliciteerd met jullie eindoel!
    Hoera. Superknap. En echt heel bijzonder vader en zoon samen. Mooi om.mee te lezen.

Henk: prachtige waarnemingen!
  3. Astrid:
    30 mei 2019
    Hè, jammer dat het er alweer opzit. Moeten we het weer doen zonder het dagelijkse portie leesvoer. Iedere avond zeiden Kees en ik tegen elkaar: “heb je Stef en Henk, uh ... Henk en Bob al gelezen?” Zat er van jullie vorige fietsreizen er al ingebakken 😉😉 Was mooi om jullie zo te volgen. Benieuwd waar het de volgende keer naar toe gaat.
  4. Jos:
    30 mei 2019
    Henk en Bob gefeliciteerd, een prachtige prestatie met geweldige reisverslagen.
  5. Hans:
    Hoi Bob en Henk.
    Top prestatie geleverd en heel veel plezier gehad met z’n 2en.
    Ik heb genoten van jullie mooie verhalen. Geniet er nog maar even van en ik wens jullie alvast een fijne terugreis
  6. Cisca en Lisa:
    30 mei 2019
    Hallo, Henk en Bob, aan alles komt een eind. We genoten van jullie verslagen en eerder gelezen als de krant. Geniet de komende dagen en dan weer gezond op Losser aan. Groeten Cisca en Lisa Haarman. 👍👍
  7. Wilma:
    30 mei 2019
    Ook wij hebben hier gisteren een harde wind gehad🇪🇸. En van je zus hoorde ik, ook in🇪🇬.
    Fijn dat jullie het er zonder kleerscheuren van af hebben gebracht.
    Geniet nog 2 dagen van de rust en een goede busreis terug naar het Losserse.
    Groetjes van ons🙋‍♀️🙋‍♂️
  8. Han:
    30 mei 2019
    Gefeliciteerd Henk en Bob! Prachtig om jullie verhalen elke dag te kunnen lezen.
  9. Herman Vehof:
    30 mei 2019
    Henk en Bob, proficiat met jullie topprestatie en geniet er nog even van