11 mei 2019, etappe 1: Losser - Xanten, 105 km

11 mei 2019 - Xanten, Duitsland

Onder belangstelling van vrienden zijn we vanmorgen omstreeks 08:00 uur vanuit Losser vertrokken. Het is  voor mij de derde langere tocht. Voor Bob zijn eerste tocht. Een paar trainingsritten hebben we voordien samen gedaan. Het weer was gunstig, droog, frisjes en niet te vergeten in de loop van de dag windkracht 4. Maar gelukkig wind in de rug, wat is dat mooi fietsen met een lange rit. Na 40 kilometer fietsen was het tijd voor een koffiepauze. En een grote verrassing. In Vreden hingen overal affiches met de tekst: Santiago de Compostella , Rome en St-Marie-de-la-Mer. Eronder de tekst eerst Koffie, vreemd al die plaatsen was ik voorheen naar toe gefietst. Op het affiche stond ook een afbeelding van een schutter. Dit was geen toeval meer. Het kwartje viel. En ja hoor, op onze geplande koffiestop stonden fietsmaten van de vorige tocht. Stef, Jan en Jos. Zij wachten ons op, om ons te trakteren. We hebben heerlijk samen koffie met gebak gegeten. Jongens bedankt voor deze prachtige verrassing. Na een half uurtje ging het verder ri. Winterswijk achter door het Woold. Prachtige bossen. Via de oude Bocholtse Baan ging het verder ri. Bocholt. Hier hebben we aan de Aasee een pauze genomen met evenals vorige keer een gekookt eitje.  Na de stop zijn we via Dingden ri Wesel gereden om bij de oude stad Xanten met een personen pontje de Rijn over te steken naar ons overnachtingsadres. Een DJH is altijd een goed overnachtings adres in Duitsland. Het was een mooie fietsdag en energie over voor de lange etappe Xanten - Aken welke we morgen fietsen.
Voor de vogelaars, een verrassing een kievit aan de Kennebroeksweg in Losser.Verder koekoek Buurse veen, grote gele kwik Aasee en verder helaas niets bijzonders.

Tot morgen!

Bob en Henk

1. Kees:
    11 mei 2019
    Mooi begin zo te zien! Goede reis, en geniet ervan .
    Bon voyage
  2. Lyda:
    Super! Goed begin!
  3. Angelique Lamme:
    Succes mannen!
    En Henk, vergeet onderweg niet naar mooie vogels te kijken.
  4. Hans:
    11 mei 2019
    Een mooi begin met fijne verrassing. De komende dagen blijft de wind uit het noorden komen en wat is er fijner dan met de wind meefietsen
  5. Alphons:
    11 mei 2019
    Een goed begin ...... halve werk.
    Top.
    Overigens, Oldenzaal: mus en duif.
  6. Astrid:
    Superleuke verrassing ! Veel plezier samen 😊
  7. Truus Morshuis:
    11 mei 2019
    De kop is eraf ,niet elke dag koffie met gebak!!! Slecht voor de lijn.
  8. Han:
    11 mei 2019
    Veel succes, Henk en Bob !
  9. Felix:
    11 mei 2019
    Wat een verrassing, maar een goed begin. Succes morgen.
  10. Jan:
    12 mei 2019
    Leuk om die verraste gezichten in Vreden te zien! Een mooi begin van een tocht waarnaar jullie lang hebben uitgezien. Het was ook leuk om foto's te zien van de bekende plekken waarlangs onze Rome tocht ook ging, zelfs het eitje ontbrak niet, haha. Dat een stevig windje jullie morgen probleemloos naar Aken mag waaien! Veel succes!
  11. Hanny Waarts:
    12 mei 2019
    Leuk verslag. Veel succes met de volgende etappe!