26 mei 2019, etappe 15: Chabeuil - Souspierre 59 km

26 mei 2019 - Souspierre, Frankrijk

Opnieuw later vertrokken gezien de dagelijkse afstanden korter worden. Maar eerst iets over ons Chambre d’hotes Le Dauphin. Gisteren al aan gegeven dat het de beste was tot nu toe maar vanmorgen het ontbijt brak alles. Menige tafel is met kerstmis niet zo gedekt. Alles strak, extreem. En onvoorstelbaar wat er allemaal op tafel stond. Er was gisteravond zelfs een extra kersentaart gebakken. De kersen werden met een speciaal kersen pers van de pit geperst en daarna gebruikt voor de taart. Vele soorten beleg, een kaasplank welke je normaal in een restaurant minimaal € 18 voor betaald. Vers geperste sinaasappelen vijf soorten eigengemaakte jam en natuurlijk stokbrood en croissants. Verder eigengemaakte banaan appelmoes, yoghurt etc. Het kon niet op. Hier komt bij de geweldige kamers kon niet beter. Onze bidons werden met flessenwater gevuld en voor onderweg kregen we van de huisbaas doping, eigen geplukte noten. Ik heb er spijt van dat ik vanmorgen mijn telefoon niet bij me had. Daarna begon het fietsen. Vaste prik de eerste 10 kilometer redelijk klimmen. We hebben de originele route genomen en niet de alternatieve die er ook is om de golvende heuvels na Chabeuil in te ruilen voor een vlakker stuk. Bij Crest komen de twee routes weer bij elkaar. Na Crest fietsen volgen we nog even langs de rivier de Drôme. We steken de Drôme over bij Aouste-sur-Sye. Dan begint het klimwerk voor ons naar het woud van Saoû. Dit ligt tussen twee rotspartijen lees ik, van 1000 en 1400 meter hoog. Gelukkig komen we hier niet maar via een mooi pas met extreem smalle doorgang de Pas de Lauzens. Hierna nog ongeveer 100 meter klimmen en we zijn op het hoogste punt van deze etappe. Er is al een paar dagen een extreem harde mistral uit het noorden. We zijn nog niet vaak zo blij geweest met een harde wind continu uit het noorden terwijl wij naar het zuiden fietsen, heerlijk. In de pas waaide het zo hard dat het water van de waterval ernaast gewoon opwaaide tot wel 50 meter verder op straat. Iets verder slingerden we door het grote bos. Daarna een mooie afdaling naar Saoû. Een prachtig klein en keurig dorpje. Hierna opnieuw door een smal dal en enkele tunneltjes. Vervolgens het ook mooie dorpje Pont-de-Barret. Vanaf deze laatste plaats was het ongeveer 15 kilometer naar ons onderkomen voor vandaag. Het is elke dag opnieuw de vraag waar komen we nu. Ennnn opnieuw hebben we het getroffen. Au Rêve Chatoyant kijk op de site en geniet mee hoe mooi deze Chatoyant ligt. https://www.revechatoyant.com/

We werden hartelijk ontvangen door de Nederlandse eigenaar. Onze kamer aangewezen en de dagelijkse handelingen konden beginnen. We waren vergeten om aan te geven dat we graag wilden eten en helaas werd er op zondag niet gekookt. Het dichtstbijzijnde restaurant en pizzeria zaten ook dicht. Tot zijn echtgenoot kwam en aangaf dat ze nog wel iets in huis had en alsnog een warme maaltijd voor ons maakt. Dit zijn echt mensen met liefde voor hun werk. De gasten tevreden houden. Echt uitstekend geregeld. Onze kamer is ook perfect en we zitten nu lekker buiten in de extreem grote tuin aan een riviertje ons verslag te maken. De was is al bijna droog met die harde wind. Genoeg voor vandaag straks eten op tijd naar bed want morgen opnieuw een pittige klim naar opnieuw 500 meter. Daarna afdalen met een enkel heuveltje naar Orange. Bij nagenoeg iedereen bekend vanwege de splitsing van wegen ri zuid Frankrijk Italië of zuid Frankrijk Spanje.
Voor de vogelaars, Zwarte Wouw, Waterspreeuw, Zomertortel, Buizerd, Torenvalk.

1. Susanna Anna Maria Hollander:
    26 mei 2019
    Waar je ook heenfietst, hoever het ook is.... het blijft elke keer een een avontuur. En zo te zien een mooi avontuur. Good luck for you.