12 mei 2019, etappe 2: Xanten - Aken, 125 km

12 mei 2019 - Aken, Duitsland

Ik kan beginnen door twee personen te bedanken, Hans Riekert en Han Nijhof. Waarom? Dat lees je zo. Vandaag was voor ons de laatste overgangsetappe naar de opstap naar de echte route. “De groene weg naar de Middellandse Zee”. Overgangsetappe, dat was het echt. Een afstand van 125 km met 25 kg bagage is echt ver en zwaar. Daarbij de nodige klimmetjes op het laatst voor, en in Aken. Dit maakte alles compleet voor een zware tocht. Een geluk, de wind was ons opnieuwgezind. Morgen starten we vanaf ons adres in Aken naar de Vennbahn. Dit is een goed aangegeven route van ongeveer 160 km. We doen dit gedeelte in twee dagen. In Nederland hoeven we niet meer te klagen over de infrastructuur. Dit hebben we ook gemerkt en gemeld in onze routes in het verleden naar Santiago en Rome. Onvoorstelbaar hoe de fietspaden slecht zijn onderhouden. Markering etc. alles is in deze regio voor fietsers een puinhoop. Dan zijn we langs de grensstreek ook in Duitsland wel verwend. Verder was het een mooie afwisselende route met het nodige klimwerk op het laatst. Het venijn zat echt in de staart. Twee personen moeten we toch wel even vermelden en bedanken. Hans Riekert voor het uitstekende navigatiewerk vooraf om onze navigatie te voorzien van twee prachtige routes. De route naar Xanten kenden we al, maar vandaag, om toch nog op deze afstand van huis zulke paden en wegen te vinden is echt perfect. De laatste kilometers waren via fietspaden langs grote wegen maar dit kon niet anders gezien we binnen de 125 km wilden blijven. En dan Han Nijhof, deze week kwam Han bij me met een verrassing. Een envelop met een briefje en inhoud. We hebben hem hier geopend en de verrassing was groot. We hebben zijn wens/advies opgevolgd en een lekker biertje gedronken. Een foto hiervan staat in de foto’s behorend bij dit artikel. Genoeg voor vandaag we gaan nog even een hapje eten. Dit mag met Moederdag.
Voor de vogelaars weinig te melden. In het laatste gedeelte nog een Raaf dat was de enige bijzonderheid.
Volgers tot morgen.
Groet Bob en Henk.

1. Felix:
    12 mei 2019
    Petje af voor jullie!!! Fijn dat de wind mee zat!!!
    Veel succes en plezier verder.
  2. Bart Wijering:
    12 mei 2019
    Bob en Henk heel veel succes en plezier, leuk om jullie zo te volgen!
  3. Annet:
    12 mei 2019
    Geniet van al het moois onderweg! Fijn al die spontane acties!
  4. Jan:
    12 mei 2019
    Ik zie dat jullie het kersentaartje ingeruild hebben voor een aardbeientaartje. Top, goede brandstof voor lange ritten. Zo'n lekkere weizen gaat na een inspannende rit er altijd wel in. Ben erg benieuwd naar de belevenissen op de Vennbahn. Succes morgen!
  5. Paul Hendriks:
    13 mei 2019
    Hoi Mannen, een goed begin is het "enz". Veel succes en plezier samen. Ook veel goede wegen en fietspaden toegewenst.