13 mei 2019, etappe 3: Aken - Sankt Vith (B) 86,5 km

13 mei 2019 - Sankt Vith, België

Vanmorgen konden we vanaf 07:00 uur al ontbijten, nadien alles rustig ingepakt en mooi op tijd kunnen starten. We wilden vanuit Aken naar het dichtstbijzijnde punt van onze route. Hierbij hebben we Google Maps gebruikt met kortste afstand naar ons gemarkeerde punt. Helaas bospaden etc niet uitgezet dus….. Klimmen door een prachtige buitenwijk van Aken en daarna klimmen over een bospad. Volgens ons het steilste gedeelte van de route van deze dag. Daarbij schakelde ik ook nog verkeerd waardoor ik bijna van de fiets ging maar gelukkig liep dit goed af. Via de grote weg naar Monschau zijn we tenslotte op ons voorgenomen startpunt op de Vennbahn aangekomen. Het is een prachtig aangelegde geasfalteerde route over een voormalige spoorbaan, http://www.vennbahn.eu/nl/. Het is wel de gehele dag vals plat. In het begin lach je er om maar na 40 a 50 km vals plat begin je ook dit te merken. Wat een prachtige natuur. Een grote verscheidenheid. Naaldbossen, gemengde bossen, coulissenlandschappen. Ook hele gedeelten zoals in Schotland en Yorkshire. Weilanden afgebakend door meidoornhagen. Een mooi gezicht helemaal met de mooie blauwe luchten. Het was ontzettend rustig onderweg. Je steekt af en toe een straat over en verder 88 km lang op een fietspad met af en toe een passant. Met enige regelmaat zie informatie over zware gevechten die zoals bekend in deze regio in de tweede Wereldoorlog hebben plaatsgevonden. Hele linies met tankblokkades veel hebben ze intact gelaten. Over de gehele route vandaag geen 50 fietsers gezien. We zijn nu op ons eindpunt voor vandaag een prachtige B&B, VK Vegder Kulinarium first Class B&B. Via BC leuke aanbiedingen. Mocht je ooit in deze regio komen, helemaal perfect. Vanavond op tijd rusten gezien er morgen volgens onze boekjes een pittige etappe op stapel staat. Voor de vogelaars, 5 x een Rode Wouw, een mannetje Goudvink en vele Kramsvogels die hier broeden.  Tot onze volgende update, Groet Bob en Henk