14 mei 2019, etappe 4: Sankt Vith (B) - Bockholtz (Lux) 85,5 km

14 mei 2019 - Goesdorf, Luxemburg

Redelijk geslapen afgelopen nacht, om 07:30 uur werd het ontbijt geserveerd op onze kamer, in een prachtige B&B. Na een ruime maaltijd vertrokken voor etappe 4. Van Sankt Vith naar Bockholz (Luxemburg). Een die we niet snel vergeten. Eerst even naar de bakker eten voor onderweg inslaan, en fietsen maar. De Vennbahn wordt aangemerkt als fietsroute welke nagenoeg geen stijging heeft, maximaal 2 %. Ik heb vast iets verkeerd gelezen of over het hoofd gezien. We begonnen al vroeg met het bordje Route Barrè. Helaas geen verwijzing. Kregen we wel een verwijzing, vergaten ze aan te geven dat het nieuwe pad niet verder ging omdat er nog geen brug was. Dit soort momenten hebben we vandaag met regelmaat gehad. Maar alles wordt in het werk gesteld om er een prachtige, geasfalteerde, route van te maken. Op een gegeven moment was het opnieuw route barrè. De reden hiervoor: in een tunnel waar we door moesten zaten zeldzame vleermuis kolonies. Dus omrijden over de berg. Daar begon het, stukken van 10 % stukken van 8 % etc. Met enige regelmaat stond er een snelheid tussen 5 en 8km op de teller. Dit was het begin van een zware dag. De gehele dag op en neer met soms pittige stukken. We mogen niet klagen we kiezen er zelf voor maar je laat je soms misleiden door de informatie die je vooraf krijgt of leest. In een van de vandaag geplaatste foto’s (als internet werkt) zie je een klein gedeelte uit ons routeboekje. Hellingen van 5% of minder worden niet vermeld. Op deze wijze is de gehele route tot ons eindpunt op kaart weergegeven. Het was vandaag opnieuw zeer helder weer, wel koud. De temperatuur kwam niet boven de 12 graden. De eerste kilometers vanmorgen waren de weilanden wit bevroren. Dus oppassen bij het oversteken van de diverse stroompjes bergwater met wit bevroren wegdek op de bruggetjes.  Het was tevens een mooie dag om foto’s te maken, zowel qua weer, als qua uitzichten. Voor ons als fietser maken we alle foto’s met onze telefoon en dit gaat redelijk. Na het vele klimmen van vandaag, bijna 1000 hoogtemeters, werden we beloond met een zeer lange afdaling van ruim 6 km. En het toetje, de camping annex B&B lag aan de route in een dal. Een keer niet klimmen aan het eind van de dag. We slapen nu in een oude boerderij welke bij de camping staat en een gedeelte is ingericht als B&B. De eigenaar hiervan is een Nederlandse familie. https://www.campingberkel.com/ . Helaas hadden we geen eten bij ons voor vanavond en aangezien er helemaal niets in de buurt is hebben de eigenaren een pizza voor ons in de oven gedaan. Hier waren we vanzelfsprekend erg blij mee. In ieder geval niet met lege maag naar bed. Vanavond op tijd slapen want hier is totaal niets te doen in de buurt. Een dorp met 57 inwoners maar een prachtige natuur en rust. Vandaar ook de locatie van de camping.
Voor de vogelaars eindelijk een beetje bijzondere waarnemingen. Ontzettend veel Rode Wouw boven de net gemaaide weilanden op zoek naar voedsel. Minimaal 20, verder opnieuw een Raaf, Torenvalk, Sperwer, Goudvink en een Arend maar helaas te ver weg om te zien welke.

Tot morgen onze volgende tocht, o.a. door Luxemburg stad.

Groet Bob en Henk

1. Alphons:
    14 mei 2019
    Het lijkt wel een survival. Prachtige omgeving. Hou je goed Kearls.
  2. Jan:
    14 mei 2019
    Een stevig ontbijt is het halve werk, dat moest ook wel met al die colletjes volgens het routeboekje. Jammer dat de Vennbahn niet helemaal bracht wat je er van verwacht had, maar tijdens lange fietstochten kom je altijd wel voor verrassingen te staan. Gelukkig worden de spiertjes er stevig van, want de Vogezen en de Jura zijn zeker ook niet vlak en dan heb je in ieder geval al goed geoefend! Uitzonderlijk al die Wouwen, jullie zijn nu dan toch in een vogelgebied aangekomen. Prachtige foto's! Veel succes morgen en ik hoop dat jullie nog even tijd hebt om van de stad Luxemburg te genieten.
  3. Truus Morshuis:
    14 mei 2019
    Goed gedaan, het lijkt wel een bergetappe. Ben trots op jullie.
  4. Angelique Lamme:
    15 mei 2019
    Goed gedaan die zware klus.
  5. Lyda:
    15 mei 2019
    Petje af! Hou vol! Mooie foto's!
  6. Cisca en Lisa:
    15 mei 2019
    Heren Noordkamp ( Schutte ) veel plezier onderweg. En denk eraan GENIETEN! Groeten Lisa Haarman.