15 mei 2019, etappe 5: Bockholtz - Dudelange 89 km

15 mei 2019 - Dudelange, Luxemburg

Het wordt voor ons een ritueel, vroeg naar bed en vroeg opstaan. Op de boerderij B&B was werkelijk niets te doen. Het gehele dorp heeft slechts 57 inwoners. De eigenaren hebben ons zeer goed geholpen met het eten. Vanmorgen werden we opnieuw verrast met een keurig verzorgd ontbijt (zie foto). Aan het eten zal het niet kunnen liggen als we niet verder kunnen. Door de prachtige verrassing gisteren, met de schitterende afdaling, kwam vandaag de straf. Na ongeveer 4 km kwam de klim. Net begonnen, met 25 kg bagage, en zelf alle twee niet de lichtste fietsers moesten we ruim 1250 meter klimmen tussen de 7 en 9 %. Dus alle twee op tijd wakker om de rest van de dag goed te kunnen fietsen. Het zijn van die dagen die niet extreem zijn maar door de grote hoeveelheid van kleine klimmetjes tussen de 5 en 12% ga je dit op een gegeven moment goed merken. Veel verschillende landschappen gezien. Van mooie vergezichten tot kilometers langs het water in de bossen. Zeer bijzonder was de ontmoeting met een prachtige Das https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Das_(dier). Hij schrok net zo hard van ons als wij van hem. De Das kwam een op een fietspad tegen ons inlopen om waarschijnlijk de straat over te steken tot hij ons op ca. 10 meter zag. Schrok draaide zich om en rende voor ons uit en schoot het struikgewas in. Ik zei nog tegen Bob: dit maak je waarschijnlijk geen tweede keer in je leven mee. Met het gelukkig nog steeds prachtige weer en schrale wind hebben we regelmatig pauze om te drinken of te eten. Na ongeveer 50 kilometer moesten we midden door de stad Luxemburg. Dit ging prachtig via een goed aangegeven fietspad. Kris kras door de stad zoveel mogelijk parallel met de rivieren. Eest langs de Sûre en later continu langs de Alzette. Lijkt gemakkelijk maar waar bebouwing of renovatie van het wegdek is moesten we vaak extra korte maar heftige hellinkjes nemen. Ongeveer twintig kilometer na Luxemburg was ons onderkomen in Dudelange. Hier hebben we maandag al een uur naar zitten zoeken op het web. In de nabijheid van de stad is nagenoeg niets betaalbaars te vinden. We zitten nu in een hotelletje en ontbijten morgenochtend in de stad Dudelange. Waar we bij een Carrefour inkopen hebben gedaan voor morgen onderweg. Samengevat: een mooie fietsdag onder prachtige omstandigheden.
Voor de vogelaars, Zwarte en Rode Wouw, Raaf, Zwarte specht, Groene  specht. Zomertortel, Havik Grote Gele Kwikstaart en veel Veldleeuwerikken.
Groeten Bob en Henk.

1. Alphons:
    16 mei 2019
    Wat een belevenissen. Blijft mooi om te lezen. Succes maar weer.
  2. Han:
    16 mei 2019
    Eerst een variant op LBL met veel hoogtemeters, nu een etappe uit de ronde van Luxemburg met veel klimwerk. Klasse!