24 mei 2019, etappe 13: Villefontaine - Hauterives 68 km

24 mei 2019 - Hauterives, Frankrijk

Redelijk geslapen, omstreeks half acht een stevig ontbijt en we konden nadien vertrekken voor onze 13e etappe. Vandaag was de keuze gevallen op een korte etappe gezien de zwaarte van de tocht. We vertrokken de eerste kilometers met ondersteuning van Google Maps op de fiets. Dit gezien we gisteren in de stad ongeveer 5 a 6 kilometer naast de route overnachten. We dachten hierdoor ook klim kilometers minder te maken maar niets was minder waar. Google stuurde ons over wegen in parken waar je normaal nog niet lopend overgaat. Heuveltje op en af, duister tunneltje onder de  snelweg door waar niemand komt. Doodlopende paden of wegen wie al een tijd je niet meer open zijn etc. Maar eindelijk na een uurtje fietsen en 5 kilometer verder kwamen op de route. Dit hebben we geweten. Alle klimkilometers moesten we nog overbruggen. Na Villefontaine moesten we voor ons doen extreem veel klimmen, en stijl. 10, 11, 9, 8 of 6% etc het ging maar door maar af en toe afgewisseld met een vlak stukje. Dit was voor ons om even op te drogen. De koppakking was op tijd lek. Nadeel voor ons was dat nagenoeg al de klimmen de zon lekker op de helling stond.  Niet geklaagd we kiezen ervoor. Eenmaal aangekomen in Arzay staat er in het rittenboekje: “Als je in Arzay aankomt heb je zo’n 9 kilometer geklommen met hellingen variërend in zwaarte”. Al met al de zwaarste kilometers van de route in de hoogvlakte tussen Chatonnay en Arzay. We werden de gehele weg verrast met schitterende vergezichten (voor zover door ons waarneembaar). Eenmaal over de hoogvlakte begon het klimmen opnieuw. Het Leek of de helingen al langer werden maar de vermoeidheid sloeg ook een beetje toe. Elke dag klimmen met ruim 25 kilogram bepakking en we zijn zelf ook niet de meest lichte personen hakt er wel in. Opmerkelijk was wel het enorme verschil in de natuur. Echt prachtig, mooie vergezichten met de Alpen de gehele weg links naast ons met enorme witte toppen. Schijnbaar is er de laatste dagen redelijk veel sneeuw gevallen voor de tijd van het jaar. Onderweg werden de dorpen ook steeds mooier, verzorgder, meer mogelijkheden om wat te kopen etc. We hebben de oversteek van de Jura naar de Isette /Drome gehad en maken ons nu op voor de volgende overstap. Volgens het routeboekje hebben we na Artas en Arzay en met die naar Tersanne in het verschiet, een oase van rust. We overnachten in Hauterives bij een kunstenaars echtpaar. De fietsen staan in de werkplaats van het atelier. We slapen in het atelier. Een bijzondere ervaring en met zeer vriendelijke mensen.  Alle drinken vanavond (wijn, rood, wit of rosé) zit evenals het ontbijt bij de prijs in.
Morgen kunne we ons opmaken voor opnieuw een redelijk zware dag. Tenminste als ik het routeboekje goed heb gelezen. Er staat letterlijk “na Hauterives gaat het weer omhoog, na ook deze bergrug van de Le-Grand-Serre te hebben gepasseerd veranderen de dorpen meer van aanzien. Het wordt echt zuidelijk we dalen (met klimmen nog tussendoor) tot Romans in het rivierdal van de Isère.
Afwachten maar, dit zien we morgen.
Genoeg voor vandaag we gaan rusten en tot morgen.
Voor de vogelaars, steeds meer Buizerds, vele koekoeken af en toe nog een nachtegaal, Torenvalken en vanavond tijdens het eten een grote groep Bijeneters. Het blijven schitterende vogels.
Groeten en tot morgen Bob en Henk

1. Truus Morshuis:
    24 mei 2019
    Geweldig wat een mooie verhalen. mijn fietstocht zit er weer op, alles vlak. In Romans ben ik met Aloys ook een keer geweest .Geniet er van. gr Truus
  2. Martin Overbeek:
    24 mei 2019
    Geweldige verhalen Henk. Kan mij voorstellen dat jullie volop genieten. Ik zie aan de lucht dat de mistral waait. Pal noord dus lekker van achteren. Daar ga je de komende dagen nog veel plezier aan beleven. Vooral de blauwe luchten.
  3. Felix:
    24 mei 2019
    Weer een goed verslag Henk mooi om te lezen . Respect voor jullie. Slaap lekker en voor morgen toi toi toi. Groetjes
  4. Angelique Lamme:
    25 mei 2019
    Tsjonge. Jullie krijgen het deze dagen niet gratis. Wat een klimpartijen. Petje af. Succes met de volgende klim. En wat mooi de sneeuwtoppen en bijeneter.
  5. Lyda Konings:
    25 mei 2019
    Kanjers!!!! 👍👍💪💪😘
  6. Alphons:
    27 mei 2019
    Henk & Bob, jullie verhalen lezen weg als een goed boek. Succes met de laatste loodjes.
    p.s. Al gehoord dat er een monniksgier rondvliegt (eergisteren boven Hellendoorn).