23 mei 2019, etappe 12: Thoirette - Villefontaine 100 km

23 mei 2019 - Villefontaine, Frankrijk

Vanmorgen evenals voorgaande dagen omstreeks 08:30 uur vertrokken voor een verbindingstocht (onze benaming) tussen de Jura en de Dauphine (Rhône). Even een paar kilometers terug fietsen om de route op te pakken. Vervolgens zijn we een aantal kilometers opnieuw langs de Ain gefietst. Het is echt prachtig. Je wilt elke paar kilometer wel afstappen om een foto te schieten. Helaas, dit kan niet want dan komen we niet over. Enkele leuke plaatjes hebben we gemaakt en ik probeer die vanavond te updaten. Mocht dit niet lukken dan op een locatie waar we goede verbinding hebben. Onze rit vandaag was gezien het hoogteprofiel uitgestippeld voor ongeveer 100 kilometer. Dit moest volgens onze berekeningen goed komen. 100 km in de heuvels is voor ons ook de limiet. Klimmen aan het eind, pijn aan het zitvlak, stijve schouder alle kwaaltjes komen na 100 km tevoorschijn. We hebben opnieuw een schitterende tocht gehad. Begonnen langs de Ain en geëindigd bij de Rhône rivier. Het laatste tussengedeelte was een oversteek. Ook in de natuur, meer industrie, drukke wegen, rommelig rond de steden etc. Ook een tweede enorm grote kerncentrale passeerden we nog met 4 koeltorens. In de verte doken de eerste bergtoppen met sneeuw op maar gelukkig zo hoog komen we deze tocht niet. Wat verder nog bijzonder is, er is tijdens onze tocht tot nu toe enorm veel regen, sneeuw, hagel etc geweest. Maar tot nu steeds voor of achter onze dagelijkse etappes. Hopelijk houden we het zo. We zijn  nu op ons eindpunt voor deze dag en zitten voor de bergen die er morgen komen. We beginnen gelijk met de klim naar het het gebergte. Wanneer we in Arzay aankomen hebben we ongeveer 10 km geklommen. De klimmen variëren enorm maar we gaan tot ongeveer 600 meter. De hoogte zegt niets maar wel waar je iedere keer vandaan komt en de hellingshoek. Al met al morgen een pittige dag. Het is de zwaarste etappe van de groene route. Oftewel van onze tocht. Zaterdag hebben we opnieuw een zware start met klimmen maar daarna komt het dal van de Rhône. Maar vergeet niet de eerste dagen, weinig kilometers in de benen voelen ook zwaar. Onze volgende stop is in Hauterives. Bekend om de postbode Ferdinand Cheval.  https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Cheval . Het moet het bekijken waard zijn dus dit doen we morgen zeker.
Het wordt tijd om te rusten. We overnachten nu in Villefontaine. Volgens ons een middelgrote industriestad.
Vogels van vandaag, Zwarte Roodstaart, Zwarte en Rode Wouw, Europese Kanarie, en onze eerste Hop. Natuurlijk veel meer vogels maar geen bijzondere.
Tot morgen Bob en Henk.

1. Tom uit het Broek:
    23 mei 2019
    Klasse kearls, succes morgen en volhouden; ook deze dagelijkse updates!
  2. Astrid:
    Gaaf, hoor ! Hartstikke leuk om zo mee te reizen 👍🏻
  3. Wilfried Kroeze:
    23 mei 2019
    Goed bezig. Nog veel succes en veel plezier. Wij genieten in ieder geval van jullie verhalen en foto’s. Zo leren wij ook Frankrijk kennen.
  4. Susanna Anna Maria Hollander:
    24 mei 2019
    Heel mooi. Geniet ervan en zie af.... :-)