21 mei 2019, etappe 10 Choye - Poligny 84 km

21 mei 2019 - Poligny, Frankrijk

Afgelopen nacht ontzettend goed geslapen. We zijn wakker geworden van de wekker ondanks dat we omstreeks 21:30 uur al in bed lagen. De eigenaresse van onze B&B had een uitstekend ontbijt voor ons gemaakt. Ze probeerde alles in uitstekend Frans uit te leggen we konden eten bij het ontbijt. Ik kon lekker eten en Bob moest haar maar zover als het ging beantwoorden. Soms met behulp van Google Translate, maar het ging allemaal prima. Omstreeks 08:30 uur op de fiets voor opnieuw een prachtige rit. Na ongeveer 15 km waren we op de helft van de officiële route (buiten Losser-Aken om). In Marnay moesten we wisselen van boek 1 naar boek 2 voor onze bewegwijzering. We fietsen in principe op navigatie met ondersteuning van het boekje. Dit is soms toch nodig en bevat ook schitterende informatie wat je onderweg allemaal kunt verwachten. We fietsen na 30 kilometer het district Jura binnen waar we al een paar dagen over praten. Immers in dit gedeelte gaan de vele vele korte steile klimmetjes over in lange iets meer “lopende” beklimmingen. Iets wat ik zelf beter vindt dan gehele dag op en neer. De natuur vandaag was afwisselender dan voorgaande dagen. De dorpen gaan aanzienlijk vooruit en je ziet al meer jeugd. We passeerden onderweg druipsteen grotten maar hier hadden we geen van tweeën belangstelling voor. Ik heb zelf het idee eenmaal gezien allemaal gezien (kan er natuurlijk naast zitten). Na deze grotten kwamen we bij iets interessants maar helaas konden we niet naar binnen. Bij het dorp Arc-et-Senans staan prachtige gebouwen van de voormalige zoutwinning. Indrukwekkend maar helaas alle hekken gesloten. Na deze tegenvaller fietsten we opnieuw een gedeelte langs een rivier de Doubs. Een voor ons onbekende maar grote brede rivier. Dit leverde vaak mooie gezichten op en het fietsen langs een rivier is minder zwaar dan door de bossen over allerlei hoogtelijnen. Je gaat gerust omhoog en omlaag maar vaak maar kort. Na deze passage kwamen we dicht bij ons eindpunt van de dag, de stad Poligny. Voordat we hier waren kwamen we door een wijngebied (Arbois) wat Bob als groot aanmerkte. Zelf dacht ik valt wel mee maar vele kilometers lang bleek dit een groot wijngebied te zijn van de heer Henri Maire. Onderweg zie met regelmaat zijn grote borden staan. Het is wat we later in ons overnachtingsadres hoorden een hele grote (http://www.henri-maire.fr/fr/?valid_legal=1). Ook vandaag geluk gehad dat we direct stopten bij de eerste de beste Boulangerie en ons inkopen deden. Er was onderweg weinig te koop wat eten aangaat en we weten nu ook wel bij welke grote ketens we de lekkerste versnapering van de bakkers kunnen kopen. We beginnen bijna elke dag met pain de Raisin. Daarmee komen we de eerste dertig kilometer wel door in combinatie met een goed ontbijt. Net voor we Poligny inrijden ziet Bob Witte Reigers. Direct stoppen. Het blijken ruim 15 Koereigers te zijn. Een prachtige waarneming, ik heb nog nooit dit aantal Koereigers gezien. Vervolgens werd de navigatie ingesteld op onze B&B. We kwamen er aan en schrokken. Zag er niet uit. Een oud vervallen gebouw aan de hoofdstraat. We zijn binnengelaten door een elektricien ( type?). Even uitleg van deze persoon na telefonisch overleg met de eigenaresse en we konden binnenkomen. Zij gaf aan omstreeks 17:00 uur aanwezig te zijn. We hebben na het douchen gewacht tot 18:00 uur. Er kwam een hele madame binnen. Zij sprak net zo goed Engels als Bob en binnen 5 min. Was alles geregeld. Je kunt je verkijken op iets vanaf buiten. Het is gewoon opnieuw een uitstekend onderkomen. Langzaam beginnen we er aan te wennen dat je via B&B uitstekende overnachtingen kunt krijgen.  We maken ons op voor twee zware dagen in het Jura gebergte.
Voor de vogelaars, 13 Zwarte Wouw, 2 Rode Wouw, minimaal 15 Koereigers, vele Nachtegalen en Koekoeken. Zwarte Roodstaart, veel Blauwe Reigers, Torenvalken, vr Gr Klauwier en een Raaf.