22 mei 2019, etappe 11: Poligny - Thoirette 85 km

22 mei 2019 - Thoirette, Frankrijk

Na opnieuw een goede nachtrust en dito ontbijt zijn we vanmorgen iets eerder vertrokken. We moesten gelijk aan de bak met een klim van 6 a 7 % over een lengte van 4,5 km. Na een klein uurtje waren we boven. Het was de klim naar het Jura plateau. Denk dan niet dat er geen klimmen meer komen. We hadden vandaag de meeste hoogtemeters tot nu toe. Een goed lopende klim ligt mij meer dan de gehele dag klimmetjes van 5 tm 11 % over lengtes van 400 tot 1500 meter. Daar kom je niet in je ritme en met een goed lopende klim zoals vanmorgen ging het prima. Wat hebben we genoten. (Op de klimmen na😅) het was opnieuw een prachtige dag met enorme mooie natuur. We vielen van de ene verbazing in de ander. Opmerkelijk was dat het vee wat er liep nagenoeg allemaal rood bont, moddervet, vee was. De meeste boerderijen waren de laatste dagen van grote omvang. Geen drijfmest alleen droge stalmest. Wat een bloemenpracht echt van alle kleuren, schitterend. Na ongeveer twee uurtjes fietsen en opnieuw vele kleine klimmetjes om de spieren moe te maken, begonnen we aan onze volgende “berg”. Niet hoog maar wel opnieuw een lange klim. Na deze klim reden we naar het dorpje Onoz. Het hoogste punt van de gehele route. Vanaf dat moment zien we met regelmaat de rivier de Ain. Ook vanaf deze plaats dalen we af naar het dal van de Ain. Wat een natuurschoon, echt bijzonder mooi. Alles werd beter, de dorpen, winkels (bakkers) en zelfs de mogelijkheid om een keer een colaatje drinken. In de Ain ligt ook een enorm groot stuwmeer. Volgens de info op de borden het op twee na grootste stuwmeer van Frankrijk met een inhoud van 600 miljoen m3.  Na het plaatsje Cernon ligt er een enorme stuwdam in de rivier. Onvoorstelbaar zo groot. We konden helaas geen mooie foto’s maken daarvoor moesten we een extra zware klim van een paar kilometer maken. Daar waar we wel iets zicht hadden van een speciale parkeerplaats hadden ze helaas niets gesnoeid. Echt Frans, dit zou normaal gesproken bij ons niet kunnen. Meer passanten mopperden daarover. Vandaag zagen we ook ons eerste wilde Gems. Het zijn prachtige dieren maar vrij schuw. Verder ging de route op en neer langs de Ain. Aangekomen bij ons overnachtings adres bleek dat deze ook aan de Ain lag. We hebben zojuist lekker gegeten na een rit van 85 km. Morgen fietsen we eerst een paar kilometer terug om onze route op de andere oever op te pakken. Morgen fietsen we langs de Ain en later door het Rhône dal. Afwachten wat ons dat brengt.
Voor de vogelaars. Veel Roodborsttapuiten, Rode en Zwarte Wouw, veel Buizerds, veel BL Reigers en een drietal Wespendieven. Ook nog een Grote Gele Kwikstaart aan de Ain.
Tot morgen Bob en Henk.

Foto’s volgen

1. Marieke:
    22 mei 2019
    Wow! Goed bezig zeg mannen! Heel leuk om te lezen 😃 Succes weer voor morgen!
  2. Hans:
    22 mei 2019
    Hoi Heren,

Mooie verhalen die leuk zijn om te lezen. Henk niet klagen over de klimmen en hoogtemeters want ik zag in het Lwc weekend dat je ons zaterdag op bijna 4000 hoogtemeters gaat tracteren
  3. Paul Hendriks:
    23 mei 2019
    Heel goed van jullie. Mooie verhalen en fijn dat alles zo goed gaat. Een beetje klimmen houd je fit.
    Heren, ga zo door en geniet er van met volle teugen.