19 en 20 mei 2019, etappe 8 en 9: Hurecourt - Choye 88 km

20 mei 2019 - Choye, Frankrijk

Een verslag van twee dagen, zoals eerder aangegeven zijn we op 18 mei op camping http://www.camping-la-jonquille.eu/ aangekomen. We hebben besloten om hier gezien de inspanning de afgelopen dagen, en omdat we ruim in de tijd zitten een rustdag te houden. Vandaar zondag 19 mei geen verslag. Onze rustdag op de camping hebben we absoluut geen spijt van gehad. Een camping zoals je ze moet zoeken. Van alles voorzien. Herman en Jacqueline stellen alles in het werk om het voor hun gasten zo goed mogelijk te maken. We hebben hier echt in onze (inmiddels door vrienden genoemd) Hans en grietje blokhut kunnen uitrusten. Lekkere luie stoelen, drankje en hapje op de camping aanwezig wat willen we op een rustdag nog meer. In de namiddag gaat het camping café open. Gezellig met Herman en gasten bij elkaar zitten kletsen over van alles en nog wat. Ook een leuke uitvalsbasis voor fietsers zowel race als MTB. Alle informatie over deze kleinschalige camping vindt je in de link.
Vanmorgen moesten we om de gezelligheid (helaas) maar om het voortzetten van onze tocht  (hoera) op tijd vertrekken voor een grotendeels vlakke rit. Ook wel een keertje leuk. Na twee kilometer op een deels puinweg te hebben gereden konden we onze route weer oppakken. Gaandeweg de route gaan de dorpen er langzaam weer meer leefbaar uitzien. Het landschap veranderd enorm. Veel grote gemengde bossen iets wat we bij ons bijna niet meer zien. Vandaag de gehele dag geen dennenbos gezien. Na ongeveer 30 km gefietst te hebben met tussenstop bij de plaatselijke Primera (Marcel) een kop koffie te hebben genuttigd kwamen we bij de rivier de Saône. Vanaf hier ging de route veelal over jaagpaden langs het water. Wat hebben we genoten. Denk dat ik er een vogelaar bij heb. Wat een natuur. De omgeving lijkt vaak op het Unteres Odertal in de buurt van Schwet op de grens Duitsland - Polen. Prachtige uiterwaarden die allen nu begroeid waren met lang gras vol met bloemen. Dan de rivier en aan de overzijde grote bossen en af en toe een weiland met steiloevers. Wat een vogelrijkdom. De grootste verrassing was toch wel een kolonie van ik denk 20 Bijeneters. Een IJsvogel is er niets bij. Heel langzaam zijn we verder gefietst naar onze eindbestemming voor vandaag het plaatsje Choye. Ongeveer 5 km naast de route maar zeker de moeite waard. We slapen vanavond in een oude boerderij waarin in prachtige B&B is gehuisvest. In onze kamer zit een schouw gedateerd 1673 en de boerderij is van 1627. Opnieuw een bijzondere overnachting. De hotels kunnen er niet tegenaan. Alles ruim, brandschoon, eten perfect en een enorme gastvrijheid en service.
Nog even de vele vogels en tot een volgend verslag.
Grote aantallen Zwarte Wouw 25+ enorme aantallen Nachtegalen en Koekoeken, Rode Wouw 3, grote Karekiet 3, Kleine Karekiet 5, Bijeneters 20+, Torenvalk 4, Raaf 1 en voor mij onvoorstelbaar 1 Wulp.
Tot morgen Bob en Henk.

1. Stef:
    20 mei 2019
    Mooi verslag henk ik denk dat er nog mooie dagen komen dit is al prachtig
  2. Annet:
    20 mei 2019
    Geweldig! Wat genieten!
  3. Alphons:
    21 mei 2019
    Kan enige jaloezie niet onderdrukken. Wat een indrukken doen jullie op, of niet.
    geniet verder. Alphons
  4. LW Hassing:
    Henk, Bob,
    Lijkt wel een vogelexcursie, geweldig.
    Wij hebben helaas onze excursie week al weer achter de rug.
  5. Wilma:
    21 mei 2019
    Top Henk en Bob, veel plezier nog samen👨‍👦🙋‍♀️.
  6. Thea Elfrink:
    21 mei 2019
    Het ooievaarsnest in de Lutte (ja, wat een strijd) is weer bemand. Waarschijnlijk is het vrouwtje (dat overbleef) verjaagd door een ander stel. Tot eergisteren heeft het vrouwtje het nest nog in gebruik gehad. Maar gisteren heeft het "nieuwe stel" het overgenomen! Zover over de vogel die ons het meste bezig houdt. Groetjes en succes.